Терминът „козметика“ произлиза от гръцкото „Kosmetikos“, което означава „да имаш силата да подреждаш, да умееш да декорираш“, да даваш „kosmein“, да украсяваш и „kosmos“, ред, хармония. Регламентът на Съвета на Европейския съюз дава следното определение: „козметичен продукт означава всяко вещество или смес, предназначени да бъдат в контакт с външните части на човешкото тяло (епидермиса, космената система, ноктите, устните и външните полови органи) или със зъбите и лигавиците на устната кухина с оглед изключително или главно почистване, парфюмиране, промяна на външния им вид, предпазване, поддържане в добро състояние или коригиране на миризмите на тялото.
Всички продукти, включително козметиката, съдържащи вода и органични и неорганични съединения при подходящи физикохимични условия са изложени на микробно замърсяване. Това обяснява защо тези продукти изискват ефективна и адекватна защита срещу зараждането и разпространението на микроорганизми. Идеалната система за консервиране (вътрешна или външна) трябва да предпазва продукта от разграждане на микробите, както в първоначалната му затворена опаковка, така и в отворен контейнер по време на употребата му. Кожата и лигавиците са защитени от микроорганизми, но въпреки това присъствието им в тези продукти може да увеличи риска от микробна инфекция.
Микробиологичната безопасност има за основна цел защитата на потребителите срещу потенциално патогенни микроорганизми, заедно с опазването на продукта в резултат на биологично и физикохимично влошаване. Това се осигурява чрез химични, физични или физико-химични подходи. Най-често срещаният подход се основава на прилагането на антимикробни средства, като се използват синтетични или естествени съединения, или дори многофункционални съставки.
Настоящото валидиране на системата за консервиране следва прилагането на добрите производствени практики (GMP), контрола на суровината и проверката на ефекта на консервацията чрез подходящи методологии. Сред консервантите, описани в позитивните списъци на регулациите, има парабени, изотиазолинон, органични киселини, формалдехидни освободители, триклозан и хлорхексидин. Тези химични агенти имат различни механизми на антимикробно действие, в зависимост от химическата им структура и реакционната способност на функционалната група. Консервантите действат върху клетките на съединенията в продукта, но могат да окажат токсични ефекти върху потребителя. Всъщност използването им във високи концентрации е по-ефективно от гледна точка на консервирането, но е токсично за потребителя, докато при ниски концентрации може да се развие микробна резистентност.
Употребата на консерванти може да предизвика нежелани ефекти в потребителите, които могат да се появят или след първия контакт, или след години козметична употреба. Тези ефекти варират от леко дразнене на кожата до естрогенна активност и най-накрая могат да бъдат свързани с индуцирането на тумори на млечната жлеза. След парфюмите консервантите представляват втората най-голяма група алергени, които най-често са причина за козметична алергия. Има пряка връзка между антимикробния ефект и способността за предизвикване на токсичност. Това може да обясни защо най-ефективните консерванти често са тези с най-голям потенциал за токсичност.
Успешното консервиране зависи от няколко фактора, които влияят на антимикробната ефикасност и физикохимичната стабилност на антимикробните агенти. Идеалният консервант трябва да бъде стабилен, съвместим, ефективен при ниски нива, нетоксичен, съобразен с козметичното законодателство и на разумна цена.
Алтернативи – козметика без консерванти
Зпочваме оттам – безопасността на потребителя преди всичко.
Човек не може просто да премахне консервантите и да отиде на пазара. Козметиката е длъжна да премине всички строги тестове за да се гарантира безопасното използване на продукта.
Като се има предвид риска от негативни реакции в потребителите, козметичните лаборатории имат за цел да направят козметика с намалено съдържание или по-добре с отсъствие на химически консерванти, като по този начин се разграничат от основния рисков фактор за чувствителната кожа.
Вече има разработени системи, в резултат от многогодишни изследвания, които позволяват да се предлага козметика без консерванти, осигуряваща същите часове съхранение, които има и традиционната козметика, като по този начин безопасността за потребителя е гарантирана съгласно разпоредбите на Европейската директива за козметиката.
Как се постига това?
Козметичните формули без консерванти се постигат чрез разработване на алтернативни стратегии, които включват:
- не използване на каквато и да е суровина, класифицирана като консервант в Европейската козметична директива (76/768 / ЕИО), а по-скоро алтернативни, безопасни съставки от друг характер, посочени като носители на определена степен на антимикробна активност;
- блокиране на свободната вода в козметичната система: водата е перфектен субстрат за растеж и размножаване на микроорганизми. Това се постига чрез включване на специални съставки, които задържат вода;
- създаване на враждебна среда за растеж на микробите, например чрез работа върху осмотични градиенти;
- включване на антиоксидантни и хелатни агенти, които упражняват консервативно действие
Разработването на добре балансирана система без консерванти е скъпо и отнема време – това е причината малко производители да следват тази стратегия. Много по-лесно е да се продължи с химическата консервация, в името на съкращаването на разходите и времето за пускане на пазара.
Онези производители, които решат да разработят такава алтернативна стратегия, в момента се възнаграждават от пазара, защото потребителите все повече осъзнават нуждата и важността на ефектите, които козметиката може да донесе на кожата им.
Тъй като много от нас стават все по-осъзнати за това колко важна е храната и средата за нашето здраве, сега все повече внимаваме и за това какво нанасяме върху кожата си. Вече и в големите вериги може да се открият много марки натурални гримове и козметика, които работят така добре, както и синтетичните им конкуренти. Вероятно вече използвате някои от тях и дори не знаете, че са напълно естествени.
Но преди това нека да изясним едно нещо: „Natural“ не означава автоматично, че продуктът е по-добър или по-безопасен за вас, тъй като FDA има неясни критерии за това какво представлява натурален продукт („натурален“ може да се използва чисто като маркетингов термин). „Няма реално определение на „естественото“ в американската и европейска индустрия за красота“, казва козметикът химик Джинджър Кинг. „Докато основната част от материала ви е естествена, можете да кажете „на естествена основа“. Но регламент няма. Истински естествените продукти имат печати като COSMOS Natural или Ecocert – европейски организации, които позволяват до 5 процента синтетика.”
FDA няма определение за понятието „биологично“, тъй като не е дефинирано нито от Федералния закон за храните, лекарствата и козметиката, нито от Закона за справедливото опаковане и етикетиране, който те използват като насоки. „„Органични“ обикновено означава, сертифицирани по USDA хранителни класове. И това е ограничен брой продукти, които можете да произведете, за да бъдат класифицирани като екологично чисти“, казва Кинг.
„Чистата красота“ е много по-добър термин за потребителя, тъй като продуктите са нетоксични и все още ефективни, казва Кинг. „Нетоксични“ означава, че не съдържат нежелани съставки, изброени от Работната група по околната среда. Това е по-добре, отколкото да твърдите „натурални“ или „органични“, тъй като те са продукти, които се представят без да се нарушава безопасността. Хората искат натурални, защото приемат, че естествените съставки са безопасни, което не е задължително. Те също може да не са толкова ефективни, колкото синтетичните.”
Това ни отвежда до друг момент: Съставът може да е натурален или органичен, но това не означава, че няма вероятност да имате нежелана или алергична реакция към него, така че е важно да сте наясно какво използвате и как тялото Ви реагира.
Благодарение на нарастващата загриженост на потребителите и образованието, определено сме свидетели на натиск от страна на пазара. Миналата година например Sephora обяви старта на Clean at Sephora, новата категория на компанията, която ясно определя кои от техните продукти са формулирани без противоречиви съставки. Тези, които отговарят на указанията за съставки на Sephora, се считат за „чисти“ и получават печата на „Чисто от Sephora“.
И така, без да влизаме в спиралата на фундаменталистките подходи за домашно приготвени козметики можем да кажем следното:
- бъдете информирани;
- бъдете взискателни;
- не потребявайте повече от най-необходимото, не се презапасявайте;
- грижете се не само за себе си, а и за природните ресурси, които черпим и застрашаваме с нашата дейност. Съзнателно или не.