Устойчиво Опаковане

Разопаковаме нов уред, грабваме поредната бутилка минерална вода, пълним количката в супермаркета с практично опаковани хранителни продукти, тонове парти аксесоари, чашки, сламки, чинийки за еднократна употреба, „хартиени“ чашки за кафе, прибори за еднократна употреба, пластмасови пликове, синтетични влажни кърпички… целият шарен свят около нас е пълен с пластмаси, чието приложение е краткоtтрайно, само в услуга на нашия комфорт. Кръговратът на комфорта, обаче има и друга страна, защото нашето временно удовлетворение се отразява пагубно на планетата ни, на всички „неразумни живи същества“, които не са в състояние да прочетат и разберат предупреждения като тези:

Но въпреки достиженията на съвременните умове по отношение на изкуствения интелект, космоса, нанотехнологиите, не сме успели да комуникираме между нас хората, колко е важно да предпазим окръжаващия ни свят от вредата, която причиняват пластмасите. Не сме намерили език, на който да кажем на живите организми в океаните да не поглъщат пластмаси и да не си играят с тях. Не полагаме достатъчно усилия в ежедневието си за да направим тази промяна – промяната в самите нас, малките единици на обществото, които единствено могат да променят необратимия ход на разрухата.

Нова надежда 

Годишно се произвеждат почти 300 милиона тона пластмаса. Много от тази пластмаса е необходима, за да се правят полезни неща, с дълъг живот. Но твърде често пластмасата, която използваме, се озовава на неправилно място. В момента Световният океан се пълни с пластмаса, която се разгражда на все по-малки и по-малки микрочастици. Ако нищо не се промени, до 2050 г. в океаните ни ще има повече пластмасови отпадъци, отколкото риба.

Нашите океани, нашият свят се нуждае от нова вълна от устойчиви решения. Сега.

Устойчив по природа

Когато Суви Хаими и Лора Тирконен-Райасало се огледали в баните на домовеете си, и двете открили едно и също нещо: проблем. Осъзнаващи непрекъснато нарастващите количества пластмаса за еднократна употреба, която изпълва нашия живот, морета, земята ни, те се заемат да намерят решение.

Като биохимици, специализирани в биоматериалите, Суви и Лора се захващат с намирането на устойчива алтернатива на пластмасата. Нещо, което трайно ще промени нагласите и е в състояние да промени пагубния ход на нещата.

Sulapac® (по имената на двете основателки) е едновременно красив и функционален. Като природата. Биоразгражда се напълно, без да оставя постоянни микропластици след себе си. Sulapac® може да бъде обработен със съществуващите машини за пластмасови изделия, което прави преминаването от конвенционална пластмаса към екологична алтернатива по-лесно, отколкото може да се мисли.

От интервю със Суви Хаими, 2018г.

 # Според вас кои са основните предизвикателства за кръговата икономика в Европа? 

Суви: От моя гледна точка голямо предизвикателство ще бъде въпросът с микропластиката. Чудесно е, че потребителите изискват все повече екологични решения, въпреки че им е много трудно да разберат какво е наистина устойчив избор. Например, повечето биопластици на основата на биологична основа не са биоразградими. Те не намаляват пластмасовите отпадъци в природата, защото когато накрая се разграждат след стотици години, те оставят микропластиците след себе си. Мисля, че трябва да определим материалите по различен начин, например да ги разделим на две групи; безпластични и микропластични освобождаващи материали. Това улеснява избора на потребителите, както и позволява по-ясно дефиниране на потоците за рециклиране на тези групи материали и въглеродния отпечатък на крайния продукт. Надяваме се, че властите, особено в ЕС, поставят акцент върху изясняването за потребителите какъв избор е наистина устойчив! 

„Ние сме ентусиазирани от разнообразието от натурални козметични продукти, които пазара предлага сега. Но огромното разочарование и предизвикателство е, че повечето от тях все още са опаковани в пластмаса. Финландската иновация на Sulapac – материал, направен от дърво и естествени свързващи вещества, предлага всички предимства на пластмасата, но е напълно органичен – без никакви микропластмаси.

 # Суви, как се стигна до това, какви трудности срещнахте при позиционирането и как Sulapac се справя с превенцията на отпадъците?Устойчив опаковъчен материал, изработен от дърво, звучи доста вълнуващо. Как ви хрумна тази идея?

Суви: Аз и Лора се чудехме дали можем да направим нещо за огромния брой пластмасови козметични опаковки в нашите бани. Ние сме биохимици и специализирани в биоматериали, така че започнахме да мислим как да променим това по някакъв начин и да оставим малко по-добро наследство на децата си.

За съжаление пластмасата все още е единственото добро решение за опаковане, особено що се отнася до течности. 

# Може ли Sulapac да се конкурира с пластмасови опаковки? Какви са предимствата?

Суви: Най-голямото предимство на Sulapac в сравнение с пластмасата е, че той е 100% биоразградим, без микропластици и също така течности могат да се съхраняват в опаковките на Sulapac. Sulapac превъзхожда други устойчиви алтернативи по отношение на цената, бариерните свойства и скоростта на биоразграждане. Производителите на пластмаси могат да използват съществуващите машини с материала, така че не са необходими големи инвестиции.

 

# Пазарът на опаковъчни материали изглежда е солиден, можем да си представим, че не е лесно да се стъпи в него. С какви трудности трябваше да се сблъскате? Какви бяха вашите знания?

Суви: Потребителите започват да разбират и виждат голямата картина. Ако нищо не се промени, до 2050 г. в океаните ни ще има повече пластмасови отпадъци, отколкото риба и микропластиците ще проникнат навсякъде в екосистемата. Потребителите вече изискват нови алтернативи и най-вероятно поради това „устойчивата“ опаковка е най-бързо развиващият се опаковъчен сегмент. В началото бяхме разколебани, но смятаме, че технологиите и материалите ще се развият по-бързо, отколкото си мислим. Стартиращите фирми, като Sulapac, ще играят значителна роля в това, тъй като могат бързо да структурират и мащабират иновации в нови бизнес модели без прекалената  тежест на бюрокрацията. Насърчаваме световните марки да мислят извън рамките, да инвестират повече в устойчиви иновации и да ги включат в спасяването на света от пластмасови отпадъци.

# Специализирате се в опаковане на козметика. Каква е причината? Искате ли да разширите сферата си за действие? 

Суви: Започнахме с козметиката, тъй като много козметични марки искат да бъдат пионери и да покажат грижа за природата да бъдат устойчиви. За нас беше много приятна изненада да видим как заинтересованите големи марки се отнасят към материала на Sulapac и че инвестират време и усилия, за да станат лидери на мисълта за устойчивост. В крайна сметка потребителите стимулират промяната и изискват по-добри устойчиви алтернативи, така че вярвам, че марките предшественици ще бъдат победителите. Вече разширихме портфолиото си и в опаковки за  хранителни продукти. Първият ни клиент на хранителни продукти Fazer започва с пускането на подаръчна кутия за сладкарски изделия за Коледа 2018, която използва решение на Sulapac. 

# Нека да поговорим за вашия личен живот. Освен с какво се занимавате с прехрана, има ли нещо, което правите, за да намалите пластмасовите отпадъци в личния си живот?

Суви: Опитвам се да избягвам използването на пластмасови изделия за еднократна употреба като пластмасови чаши и бутилки с вода и винаги предпочитам продукти, опаковани в напълно биоразградими опаковки, когато е възможно. Извън ежедневните стоки избирам продукти и дрехи, които са изработени от материали, предназначени да издържат дългосрочно и могат да се рециклират след употреба.

***

Covid-19 кризата успя да покаже каква е мощта на природата, колко лесно можем да живеем без да подтискаме окръжаващата ни среда, изоставили дори и за малко обещанията на суперконсуматорството. Природата ни показа и друго – колко сме уязвими и колко лесно може да ни постави на колене, подчинени на нейната надматериална сила, инжектираща парализиращи дози страх за нашето измислено днес.

Тъжно, но изглежда не сме устроени така, че да научаваме уроците си по лесния начин. И ако много общества поради едни или други причини успяват да правят малки, но значими крачки в посока устойчиво потребление, голяма част от света продължава по принципа на най-малкото съпротивление да улеснява живота си днес, обричайки живота на децата си утре.

Опаковки, Бизнес, Бъдеще  

Устойчивите опаковки се превръщат в топ приоритет както за марките, така и за потребителите – сега повече от всякога. McDonald’s обяви, че опаковката й ще бъде 100% възобновяема до 2025 г.

Милениалите изискват от марките да бъдат по-социално и екологично отговорни. Ясно е, че терминът „екологично чисти опаковки“ очевидно е нещо повече от маркетинг трик. Всъщност внедряването на еко опаковки в дейността на всяка марка вече не е възможност, а необходимост.

Много от нас са възпитани, осъзнали и прилагат веруюто: „намалете, използвайте повторно, рециклирайте“ в живота си. Днес е важно в бизнеса да отразим същите тези ценности. Не само за подпомагане на околната среда, но и за повишаване на лоялността на марката сред екосъзнателните потребители.

Списъкът от иновативни фирми, работещи в областта на възобновяемите опаковки расте, цената на иновациите ще става все по-достъпна, извинение вече не съществува.